onsdag 2 mars 2011

Sadelgjord

Prylproffset Irene Friederich tipsar:

Världens bästa sadelgjord!!
Jag har letat efter anatomisk dressyrsadelgjord som räcker till för "lite för tjocka" hästar hur länge som helst.

En dressyrgjord med rullspännerna innanför/i skydd av själva sadelgjoren i längder upp till max 65 cm går ju att få tag i....men om man måste ha en som är minst 85 cm, gärna 95 cm tom så uppstod STORA problem...

Efter mycket letande på nätet så fann jag till slut FORMIGA,s Colletion.

Formiga sadelgjord (Formiga Dressage Girth) har ALLT jag önskade mig - ser ut som en dressyrgjord - 85 cm lång (spänne till spänne) anatomiskt formad  och med ring för bröstor på mitten, resår i båda ändar som enbart töjer sig en liten bit och därefter tar resåren slut. Den är dessutom väldigt mjuk och formbar men ändå stabil och lättskött med låg vikt.  Den absorberar 300% av sin egen vikt, det blir mindre bakterier och dålig lukt av svett, den ligger still och sänker temeraturen, dvs hästen håller sig i stort sett torr under materialet. och det bästa av allt - den finns i längder mellan 45 cm och 85 cm!

Jag har den till min Podium Champion Pro sadel och nu slipper Dariim få spännerna alldels bakom armbågarna och få skav av att sadeln och gjorden gärna glider lite fram för att han råkar vara för tjock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar